Naar de oorsprong van de Maas

De bron bereikt

29 mei Dag 7

Gisteren na aankomst was het was - en oplaaddag. Onze kleding had een opfrisbeurtje nodig Tegelijk met het douchen gaat ook de fietskleding het water in. Heel klein beetje zeep erbij en dan maar spoelen en wringen. Heel effectief is dit wasprogramma. Daarna uitknijpen, in een handdoek rollen en met het volle gewicht erop. Vervolgens een nabehandeling met de haarfohn en ophangen. En dan maar hopen dat de volgende dag de kleding droog is.,

Ook de apparatuur gaat aan de kabel. 2 mobiele telefoons, een iPad , fototoestel, de Garmin gps en batterijen hangen gezellig naast elkaar om een piek in het stroomgebruik te veroorzaken.

Het diner was weer een meerkeuze vraagstuk. Zonder de drank zijn er 9 mogelijkheden. Ik zie het thuis al voor me. 9 pannen op tafel en dan maar kiezen. We zijn er uitgekomen . Jan had de dag van zijn leven met een stevig stuk rundvlees. Hij heeft genoeg Pizza’s gehad en te veel jam op zijn brood.

Een van onze lezeressen merkte op dat ik nogal veel op de foto’s stond. Vandaag wordt hier meteen een eind aan gemaakt. . Maar nu de dag van vandaag. De dag der dagen gaat het worden; we gaan de moeder aller bronnen bereiken. De route er naar toe is als alle andere dagen. Verlaten dorpjes en geen enkel cafeetje of iets dergelijks. Maar 1 uitzondering . Een piepklein restaurantje achter een coniferenhaag verscholen maakte ons beeld van Frankrijk weer compleet. Een echte plat du jour, geen keuzemogelijkheid, maar gewoon met de pot mee-eten. Na afloop nog een stuk taart en een fruithapje voor Jan.

De eerste kilometers daarna gingen wat moeizaam, maar de bron kwam in het zicht. In de rue de la source viel mijn gps even uit. Privacy overwegingen of bronbescherming ? Ineens ligt het hoogtepunt voor ons . We keken al uit naar een grote attractie, met bussen vol Japanners en souvenirwinkels , maar de foto’s laten zien dat dit beeld niet klopt .

Feitelijk begint nu ook de terugreis en het eerste plaatsje is Bourbonne les Bains., bekend om geneeskrachtige baden en heel veel mensen, met wandelstokken en rollators. Bij het VVV geïnformeerd of er verderop nog slaapgelegenheid was. Helaas niks, waardoor we hier blijven slapen. Mevrouw vvv versterkt ons besluit met argument dat de wijn hier uitstekend is. We nemen vroegtijdig onze intrek in Hotel Lauriers Rose

Voor de cijfer geïnteresseerden :

Na 735 km de bron bereikt , onze dag afstand 82 km

Van Saint Mihiel naar Neufchateau

28 mei Dag 6

Gisteravond zijn we Saint Mihiel ingegaan. We moeten tenslotte toch ook eten. Jaren geleden heb ik hier met Els gelogeerd en op zoek naar het verleden leek t mij leuk om dat hotel te bekijken. Het was dicht en in de verkoop en dat beeld was in het stadje overal zichtbaar.  Vervallen huizen en dichte winkels beginnen de overhand te krijgen.  Mijn beeld van vroeger was zwaar verstoord. Zo gaat dat kennelijk. “ vroeger was alles beter” ?

Na wat zoeken vonden we een Pizza tent, de Lion d’Or, de enige eettent die open was.  Niet echt druk binnen. Aardige bediening en vooral een heerlijke hap.  Het klapstuk voor mij was het toetje. Een ile flottante ,drijvend eiwit op vanillevla.   Tijdens het eten hebben we het reisboekje van Paul Benjaminse bestudeerd.  Bijna onmogelijk om allerlei routes aan elkaar te knopen en vol met geplande fietspaden, die er dus niet zijn.

In ons bescheiden hotelkamertje kunnen we ons nauwelijks bewegen, met name omdat er een camping bed is toegevoegd, maar dat heeft een goede nachtrust niet in de weg gestaan. ‘ s ochtends is het contact met Franse fietsburen uitstekend, door de wanden heen zijn de ochtendroggels, wekkers , tv’s etc goed waarneembaar.

Het vertrek is koud en we kleden ons erop.  Meteen een 10 procents helling dus weer te warm gekleed. De lucht is bewolkt maar het blijft droog. We leggen onze kilometers af en net als gisteren vinden we geen koffieadressen. Dit is het nadeel van een rustige route.  In vaucouleur kopen we een zoet taartje en samen met een fles water nuttigen we dit onder het standbeeld van Jeanne d’Arc en onder begerig toezicht van een  zwerver .We zitten in het “stroomgebied” van de heldin van Frankrijk en dat gaan we ook weten.

Toch nog een serieuze regenbui gehad, maar een bezorgd oud vrouwtje biedt ons een schuilplaats.  Met 1 tand en zwaar dialect vertelt ze het een ander. Waarover ?

In domremy , onder de rook van Neufchateau,  maken we een fotoshoot van alle standbeelden, huizen en kerken van Jeanne.  We besluiten hier om in Neufchateau maar een hotel te zoeken.  Hotel Eden is deze keer de gelukkige.  Nog wat voor de cijferliefhebbers:  Vandaag 90 km afgelegd in wisselende omstandigheden. In totaal 675 : de bron is in zicht. Oh ja, de techniek laat t niet toe om de foto’s op volgorde toe te voegen.

Van Mouzon naar Saint Mihiel

27 mei. Dag 5

Dat was gisteren een grote verrassing. Een logeeradres in een landhuis.. Zo imposant dat we nog wat extra foto’s hebben gemaakt. Dat we hier terecht zijn gekomen had ook te maken met het feit dat zo beetje alles was gesloten vanwege Moederdag en de verkiezingen. Een diner buiten de deur zat er niet in maar de eigenaar van het landhuis bood de oplossing. Hij zou pizza’s bestellen die we hier konden opeten. De tafel werd keurig gedekt en samen met 2 Santiago-gangers hebben gezellig gegeten. Onze wijn en hun Spa werd gebroederlijk verdeeld. Het toetje werd ons aangeboden door de eigenaar. In ruil voor dit alles hebben we de tafel afgeruimd.

Het weer is deze ochtend wat triest om te zien, grauw maar droog.

En dan nog een mededeling over de datering van de verslagen. Daar is wat mee misgegaan. De webmaster is daarop aangesproken samen met iemand anders uit de correctiegroep. Ze hebben beterschap beloofd. Ook is het de correctiegroep opgevallen dat de kijkcijfers van de foto’s een wat vreemd beeld te zien geven Landschappen etc worden mondjesmaat bekeken, maar de foto’s van ontblote dames scoren een zeer hoog kijkcijfer. Liefst 2 keer zo hoog . Om onze lezers nog beter van dienst te zijn, gaan we hiermee rekening houden.

En dan de dag van vandaag. Prima ontbijt maar Jan moet het weer zonder vleeswaren doen. Ook de Santiago-gangers hebben er moeite mee, vooral omdat er eentje diabetes heeft. Hij begint zijn ontbijt met pillen en moppert over al die zoetigheid . We gaan weg terwijl die twee hun accus’s aan het installeren zijn. Al vrij snel moet er iets van regenkleding aan. Het regent niet echt, maar er is een soort laaghangende bewolking. Veel stijgen en dalen met zelfs een 12% helling erbij en dat allemaal in de nattigheid. In de buurt van Verdun breekt de zon door en ook een boutje van de stuurtas van Jan.

Even aan de koffie maar taart of iets dergelijks wordt niet meer geserveerd D e Stroopwafels van Theo brachten uitkomst . We rijden door naar Saint Mihiel waar ik samen met Els overnacht heb. Tevoren wel even gereserveerd. Gelukkig maar want hier zit een grote groep wielrenners, die ons toejuichende toe we ze voorbij reden. En dan voor de cijferliefhebbers: vandaag 124 km in wisselende omstandigheden gereden Morgen meer.

Van Revin naar Mouzon

25 mei. Dag 4

We hebben een prima kamer in “la bonne source “ met de keus uit 3 bedden, waarvan eentje is gebombardeerd tot expositieruimte voor de natte bagage De stuurtas van Jan bleek niet waterdicht .Gisteren een korte wandeling gemaakt in het uitgestorven dorpje Revin. Een museum en een bakker gezien, die nog gesloten waren ook. Met de barman wat over de route gesproken en ons therapeutisch biertje gedronken. Hij vertelt met veel “bewoh “ , een soort geblaas ,waarbij hij zijn mond in een toetervorm zet. Het voordeel is wel dat hij vooral in eenwoordige zinnen spreekt

Voor Franse begrippen mochten we vroeg aan tafel en het eerste half uur kwamen inwoners het nieuw ingerichte restaurant kwamen bewonderen. Het eten was uitstekend.

En nu de dag van vandaag. Behoorlijk uitgeslapen omdat het ontbijt pas om 9 uur klaar staat. Buiten is het mistig , iets wat in de Ardenne vaker voorkomt na een dagje regen. Maar bij ons vertrek om dik na tien uur staat de zon hoog aan de hemel. Voordat het zover is , blijkt dat we ons ontbijt zelf moeten klaarmaken. In een klein keukentje staan alle ingrediënten , croissants, pain chocolat en heel veel jam. Het heeft wel wat, maar Jan mist zijn vleeswaren.

We vetten de kettingen van de fiets nog even in, die gisteren door regen zijn aangetast. In Frankrijk wordt er vandaag gestemd op een onzichtbare manier. Het valt ons niet op.

De route van vandaag is erg relaxed, weinig verkeer maar wel veel sluizen. Bij een van de sluizen assisteren we een Nederlands echtpaar dat een jaar onderweg is. We besluiten in Mouzon te stoppen en vinden een chambre d’hote in een kolossaal landhuis met kamers in een middeleeuwse stijl.

En dan voor de cijferliefhebbers : vandaag 92 km gefiets in heerlijk weer

Morgen meer

Ps de mailinglist blijkt niet goed te werken, maar ga er maar vanuit dat iedere avond een verslag op de mat ligt

Dag 3 naar Revin

24 mei. Dag 3

Gisteravond na onze biertje zijn we bij de buren van Ibis gaan eten. Was voor mij een voordelige dag want Jan trakteerde, omdat hij zijn eerste AOW ontvangst wilde vieren. De pizzatent was de gelukkige. Bleek behoorlijk zout te zijn waardoor de drankjes hard nodig waren en ook de nacht regelmatig moest worden onderbroken voor glazen water.

We krijgen in allerlei vormen reacties op onze reisblog. Zo is er een vraag naar de afgelegde route. Helaas lukt t niet om strava op de hoogte te brengen van de gps route. We blijven ons best doen om onze lezers maximaal te informeren. Ook de vraag om wat over mooie dingen te schrijven komt naar voren. Moeilijk te beantwoorden ; mooi is erg subjectief. Wel valt op dat de foto van het standbeeld van 2 springende dames ( zie foto van gisteren) meer dan gemiddeld is bekeken. Zou dit de standaard voor mooi zijn?

Nu de dag van vandaag . Hotel Ibis serveerde een uitgebreid ontbijt buffet, waar maximaal van gebruik werd gemaakt. Bij ons vertrek worden we door Nederlandse fietsers uitgezwaaid. Ook door een 4tal Nederlandse heren, waarvan er eentje op een omafiets met een koffertje voorop zijn maasroute fietste.

Het begin gaat voorspoedig met kinderkoppen, grindpaden en andere vervelende wegbedekkingen. In Dinant begint tijdens onze koffiepauze t gezeik. Lichte druppels, die vrij snel zich tot een stortbui ontwikkelen. Onze regenkleding doorstaat alles glansrijk. Door het slechte weer besluiten we wat eerder te stoppen. Revin is de plaats waar we hotelaccomodatie zoeken. Dat viel niet mee. Te vroeg, gesloten of te hoog , maar met de lokale vvv krijgen we een chambre d’hote aangeboden. Een aardig en behulpzaam echtpaar doet er alles aan om het ons het naar de zin te maken. Veel leuker dan die grote hotels met een management dat op alleen op geld uit is.

Dan nog voor de cijfer liefhebbers : 97 km afgelegd. Waarvan de helft regen en een temperatuur van 13 graden. Morgen meer

Dag 2 naar Namen

Dag 2 24 mei

Het voordeel van hotel Admiraal is dat je de omgeving niet hoeft te verkennen. De hele omgeving komt hier gewoon voorbij en met name in de vorm van langs razend verkeer. Maar met de ramen dicht in onze familiekamer is het redelijk stil, maar weer behoorlijk warm. Het hotel zelf is ‘s nachts onbemand, maar dat valt niet op want het zit vol met werkende lui, die alle talen spreken. Gisteren hebben we met de pot meegegeten, het dagmenu (vanaf nu het plat du jour) was prima. Onze avond duurde niet lang. Jan is in slaap gevallen met een tv serie van Allo allo. Ik vermoed dat hij deze serie gebruikt om zijn Frans wat bij te werken. Overigens heeft Jan voor het eerst zijn AOW ontvangen. Nauwelijks voldoende om zijn biertjes te betalen.

Vandaag begint de echte route.  We starten in Maastricht en laten ons op het Vrijthof uitzwaaien,maar André rieux was er niet. Tja de route vandaag.   Vooral veel omleidingen , waarbij de gps, het boekje en de bordjes het niet met elkaar eens waren .  Vooral het deel door Luik was erg vervelend. De plaats Huy hebben we tweemaal gezien. Omdat we de oevers van de Maas hebben gevolgd waren bakkers, restaurants koffietenten  niet te vinden.  Geen aanradertje deze route Wel hebben we tientallen steen en cement fabrieken gezien en troosteloze wijken vooral buiten Luik.  Omdat in Huy geen hotel  was te bekennen zijn we naar Namen doorgereden en daar in een Ibis hotel neer gestreken en samen met een groep Nederlanders onze bier rantsoen genuttigd

Voor de cijfer liefhebber :  113 km gereden in mooi weer met wind tegen . Morgen  meer

Naar Namen

Dag 2 24 mei

Vandaag begint de echte route. We starten in Maastricht en laten ons op het Vrijthof uitzwaaien,maar André rieux was er niet. Tja de route vandaag. Vooral veel omleidingen , waarbij de gps, het boekje en de bordjes het niet met elkaar eens waren . Vooral het deel door Luik was erg vervelend. De plaats Huy hebben we tweemaal gezien. Omdat we de oevers van de Maas hebben gevolgd waren bakkers, restaurants koffietenten niet te vinden. Geen aanradertje deze route Wel hebben we tientallen steen en cement fabrieken gezien en troosteloze wijken vooral buiten Luik. Omdat in Huy geen hotel was te bekennen zijn we naar Namen doorgereden en daar in een Ibis hotel neer gestreken en samen met een groep Nederlanders onze bier rantsoen genuttigd

Voor de cijfer liefhebber : 113 km gereden in mooi weer met wind tegen . Morgen meer

Dag 1 naar Lanaken

23 mei dag 1

De eerste reisdag begint met het stemmen voor het Europees parlement. Misschien dat we er rechtstreeks voordeel van hebben; we doen toch diverse landen aan deze rit. Jan en ik laten ons in het stemlokaal fotograferen en daarna vertrekken we, uitgezwaaid door Els. Het hoofd stembureau komt zelfs naar buiten om ons uit te zwaaien

Aan foto’s zal deze reisblog geen gebrek hebben , omdat er een gulle gever ons een flinke hoeveelheid foto ruimte heeft geschonken, waarvoor onze dank.

Vandaag staat de omgeving van Maastricht ( de mooiste stad van het zuiden )als eerste reisdoel. Regelmatig krijgen we de vraag of de overnachtingsplaatsen hebben besproken, hoeveel kilometer we per dag afleggen etc . Het antwoord is “ we weten het niet”. In ons zakelijk leven hebben zoveel gepland en tot de conclusie gekomen dat deze hobby van managers toch nooit uitkomt. Geheel op de bonnefooi zullen we onze route afleggen , waarbij we ondersteund worden door de techniek zoals GPS, iPhone , iPad en een zwaar gedateerde ouderwetse Michelin kaart en wat routeboekjes Onze leeftijd vraagt toch ook om extra zekerheden .

Onze route is uiterst rustig. De enige dissonant zijn de luchten van de varkensstallen. Bladel is de eerste plaats waar een koffieadres open is. Prima koffie en appelgebak en geen wc papier. Het grootste deel van de route loopt langs de zuid Willems vaart . Rustig maar na verloop van tijd kun je geen water meer zien. Een onderbreking stuurt ons door een cement fabriek , waar we onze fietsen de berm op moeten trekken . In Maasmechelen besluiten we een hotel te zoeken. Niks te vinden en uiteindelijk is het bingo in Lanaken. Het hotel admiraal is de gelukkige. Veel formaliteiten zijn nodig maar we hebben een slaapplaats . Vanwege onze bierconsumptie wordt onze kamer gratis omgeruild in een familie kamer met uitzicht op Parijs en met het geluid van de snelweg... Hoe de het verder gaat lezen jullie morgen. Nog even voor de cijferliefhebbers : 145 km in 7uur en 20 minuten ( jan heeft er 9 meer afgelegd)