Naar de oorsprong van de Maas

Van Saint Mihiel naar Neufchateau

28 mei Dag 6

Gisteravond zijn we Saint Mihiel ingegaan. We moeten tenslotte toch ook eten. Jaren geleden heb ik hier met Els gelogeerd en op zoek naar het verleden leek t mij leuk om dat hotel te bekijken. Het was dicht en in de verkoop en dat beeld was in het stadje overal zichtbaar.  Vervallen huizen en dichte winkels beginnen de overhand te krijgen.  Mijn beeld van vroeger was zwaar verstoord. Zo gaat dat kennelijk. “ vroeger was alles beter” ?

Na wat zoeken vonden we een Pizza tent, de Lion d’Or, de enige eettent die open was.  Niet echt druk binnen. Aardige bediening en vooral een heerlijke hap.  Het klapstuk voor mij was het toetje. Een ile flottante ,drijvend eiwit op vanillevla.   Tijdens het eten hebben we het reisboekje van Paul Benjaminse bestudeerd.  Bijna onmogelijk om allerlei routes aan elkaar te knopen en vol met geplande fietspaden, die er dus niet zijn.

In ons bescheiden hotelkamertje kunnen we ons nauwelijks bewegen, met name omdat er een camping bed is toegevoegd, maar dat heeft een goede nachtrust niet in de weg gestaan. ‘ s ochtends is het contact met Franse fietsburen uitstekend, door de wanden heen zijn de ochtendroggels, wekkers , tv’s etc goed waarneembaar.

Het vertrek is koud en we kleden ons erop.  Meteen een 10 procents helling dus weer te warm gekleed. De lucht is bewolkt maar het blijft droog. We leggen onze kilometers af en net als gisteren vinden we geen koffieadressen. Dit is het nadeel van een rustige route.  In vaucouleur kopen we een zoet taartje en samen met een fles water nuttigen we dit onder het standbeeld van Jeanne d’Arc en onder begerig toezicht van een  zwerver .We zitten in het “stroomgebied” van de heldin van Frankrijk en dat gaan we ook weten.

Toch nog een serieuze regenbui gehad, maar een bezorgd oud vrouwtje biedt ons een schuilplaats.  Met 1 tand en zwaar dialect vertelt ze het een ander. Waarover ?

In domremy , onder de rook van Neufchateau,  maken we een fotoshoot van alle standbeelden, huizen en kerken van Jeanne.  We besluiten hier om in Neufchateau maar een hotel te zoeken.  Hotel Eden is deze keer de gelukkige.  Nog wat voor de cijferliefhebbers:  Vandaag 90 km afgelegd in wisselende omstandigheden. In totaal 675 : de bron is in zicht. Oh ja, de techniek laat t niet toe om de foto’s op volgorde toe te voegen.

Morgen meer

Anton

Hoi Jos,
Wij kennen Saint Mihiel, Veaucouleur en Dom Remy ook van diverse doorreizen.
We weten dus precies waar jullie zijn. Met dit verschil: Wij waren met de auto. hahaha.

groetjes, Toos en Anton

Hans en Gisela

Nog maar 69 km naar Langres zag ik net op de kaart en het weer voor morgen zier er niet verkeerd uit.
Dus vanaf overmorgen weer richting Oost-Noordoost !
Fijne avond en eet smakelijk !
Extra schöne GrĂŒĂŸe von Gisela.

Ries Rommens

Zo te lezen gaat het goed met de dappere pedalleurs. Mijn bewondering is groot. Wij gaan vanaf donderdag hier in Hoeven voor 4 x 40 km met tussenstops. Lang zat.
Mooie verslagen en foto's ook ?
Veel succes en plezier nog.
Groeten van Jeanne en Ries