Naar de oorsprong van de Maas

Dag 1 naar Lanaken

23 mei dag 1

De eerste reisdag begint met het stemmen voor het Europees parlement. Misschien dat we er rechtstreeks voordeel van hebben; we doen toch diverse landen aan deze rit. Jan en ik laten ons in het stemlokaal fotograferen en daarna vertrekken we, uitgezwaaid door Els. Het hoofd stembureau komt zelfs naar buiten om ons uit te zwaaien

Aan foto’s zal deze reisblog geen gebrek hebben , omdat er een gulle gever ons een flinke hoeveelheid foto ruimte heeft geschonken, waarvoor onze dank.

Vandaag staat de omgeving van Maastricht ( de mooiste stad van het zuiden )als eerste reisdoel. Regelmatig krijgen we de vraag of de overnachtingsplaatsen hebben besproken, hoeveel kilometer we per dag afleggen etc . Het antwoord is “ we weten het niet”. In ons zakelijk leven hebben zoveel gepland en tot de conclusie gekomen dat deze hobby van managers toch nooit uitkomt. Geheel op de bonnefooi zullen we onze route afleggen , waarbij we ondersteund worden door de techniek zoals GPS, iPhone , iPad en een zwaar gedateerde ouderwetse Michelin kaart en wat routeboekjes Onze leeftijd vraagt toch ook om extra zekerheden .

Onze route is uiterst rustig. De enige dissonant zijn de luchten van de varkensstallen. Bladel is de eerste plaats waar een koffieadres open is. Prima koffie en appelgebak en geen wc papier. Het grootste deel van de route loopt langs de zuid Willems vaart . Rustig maar na verloop van tijd kun je geen water meer zien. Een onderbreking stuurt ons door een cement fabriek , waar we onze fietsen de berm op moeten trekken . In Maasmechelen besluiten we een hotel te zoeken. Niks te vinden en uiteindelijk is het bingo in Lanaken. Het hotel admiraal is de gelukkige. Veel formaliteiten zijn nodig maar we hebben een slaapplaats . Vanwege onze bierconsumptie wordt onze kamer gratis omgeruild in een familie kamer met uitzicht op Parijs en met het geluid van de snelweg... Hoe de het verder gaat lezen jullie morgen. Nog even voor de cijferliefhebbers : 145 km in 7uur en 20 minuten ( jan heeft er 9 meer afgelegd)

Dian

Ziet er goed uit mooi weer mooie foto’s

Clemens

Jos dank voor het verslag. Was er onderweg nog iets moois te zien? In het volgende verslag misschien opnemen. Jullie hebben prachtig weer!

Pierre Lasaroms

Jos en Jan een mooi en veilige reis en ik ga vast genieten van jullie blog grt Pierre.

Henri et Giselle

Messires, un beau prologue aujourd'hui !

Anton Joosen

Hallo! 145 kilometer in 7 uur? Dat is gewoon 20 km per uur. En dat met volle bepakking.
Waarom hebben jullie je niet gemeld voor de Giro of de Tour de France?
Echte bikkels hoor. Dat doe ik jullie op mijn elektrische fiets niet eens na.
Goeie reis verder en een beetje kalm aan graag.

Bart Coster

Uh waar zijn de foto’s

Anneke en Frans

Geweldig fietsmakkers! We volgen jullie met veel plezier! Kom op de terugweg gerust hier in Achel slapen. Hou jullie goed en... verzorg de zeemleren kruisen.

Francien Erkelens

Hallo Jan en Jos,
Ik loop een beetje achter met het lezen van jullie fiets verhalen..ben het in aan het halen..