Naar de oorsprong van de Maas

De bron bereikt

29 mei Dag 7

Gisteren na aankomst was het was - en oplaaddag. Onze kleding had een opfrisbeurtje nodig Tegelijk met het douchen gaat ook de fietskleding het water in. Heel klein beetje zeep erbij en dan maar spoelen en wringen. Heel effectief is dit wasprogramma. Daarna uitknijpen, in een handdoek rollen en met het volle gewicht erop. Vervolgens een nabehandeling met de haarfohn en ophangen. En dan maar hopen dat de volgende dag de kleding droog is.,

Ook de apparatuur gaat aan de kabel. 2 mobiele telefoons, een iPad , fototoestel, de Garmin gps en batterijen hangen gezellig naast elkaar om een piek in het stroomgebruik te veroorzaken.

Het diner was weer een meerkeuze vraagstuk. Zonder de drank zijn er 9 mogelijkheden. Ik zie het thuis al voor me. 9 pannen op tafel en dan maar kiezen. We zijn er uitgekomen . Jan had de dag van zijn leven met een stevig stuk rundvlees. Hij heeft genoeg Pizza’s gehad en te veel jam op zijn brood.

Een van onze lezeressen merkte op dat ik nogal veel op de foto’s stond. Vandaag wordt hier meteen een eind aan gemaakt. . Maar nu de dag van vandaag. De dag der dagen gaat het worden; we gaan de moeder aller bronnen bereiken. De route er naar toe is als alle andere dagen. Verlaten dorpjes en geen enkel cafeetje of iets dergelijks. Maar 1 uitzondering . Een piepklein restaurantje achter een coniferenhaag verscholen maakte ons beeld van Frankrijk weer compleet. Een echte plat du jour, geen keuzemogelijkheid, maar gewoon met de pot mee-eten. Na afloop nog een stuk taart en een fruithapje voor Jan.

De eerste kilometers daarna gingen wat moeizaam, maar de bron kwam in het zicht. In de rue de la source viel mijn gps even uit. Privacy overwegingen of bronbescherming ? Ineens ligt het hoogtepunt voor ons . We keken al uit naar een grote attractie, met bussen vol Japanners en souvenirwinkels , maar de foto’s laten zien dat dit beeld niet klopt .

Feitelijk begint nu ook de terugreis en het eerste plaatsje is Bourbonne les Bains., bekend om geneeskrachtige baden en heel veel mensen, met wandelstokken en rollators. Bij het VVV geĂŻnformeerd of er verderop nog slaapgelegenheid was. Helaas niks, waardoor we hier blijven slapen. Mevrouw vvv versterkt ons besluit met argument dat de wijn hier uitstekend is. We nemen vroegtijdig onze intrek in Hotel Lauriers Rose

Voor de cijfer geĂŻnteresseerden :

Na 735 km de bron bereikt , onze dag afstand 82 km

Morgen meer

Jeroen v h

Gefeliciteerd mannen, met het bereiken van de bron!! ??

Erna en Jack

Gefeliciteerd Jan en Jos met de "finish" . Geniet nog even van jullie fietstocht.

Hinrich

Geweldig jongens, keep going ! Mischien wordt de bron alleen ingeschakelt waneer de touristen uit Japan er zijn ??

Els

In de tachtiger jaren was er een serie op TV, genaamd de Leontyne
Dit was een narrow boat die langs de sluizen voer.

Anton

BRAVO! Heren. Goed gedaan.