Naar de oorsprong van de Maas

Van Charmes naar Pont A Mousson

31 mei Dag 9

Gisterenavond hebben we kunnen genieten van het verkeer dat langs onze kamer kwam, terwijl een groep jongelui een vergadering op straat hield. Ons hotel lijkt nauwelijks vol, terwijl de juffrouw van de receptie het tegendeel beweerde.

De keuken lag stil en we moesten maar buiten de deur eten. Er waren twee gelegenheden. Een gesloten restaurant op het plein en een Pizza tent. Deze laatste werd het en werd gedreven door een Chinees echtpaar. Het restaurant zat vol, met ook de nodige Nederlanders. Prima eten en een snelle bediening.

De voorbereiding voor morgen bestond uit de bestudering van het reisboekje met weer de nodige ergernissen. Omdat het Hemelvaartsweekend druk zou kunnen zijn proberen we een hotel te reserveren op een redelijk fietsafstand hiervandaan. Dat is niet gelukt, we zien wel en we hebben nog nooit buiten overnacht. Jan is dolblij met zijn ontbijt. Ham en kaas staan er op tafel en ik offer me op met de jam.

Met een strakblauwe lucht vertrekken we. De Garmin moet even zoeken maar dan zitten we op het fietspad langs de Moezel. Vele kilometers vlak staan ons te wachten. Maar dan “ route barree”. Das voor auto’s zei ik nog tegen Jan. Helaas moesten we de omleiding volgen en dat was niet mis.

Kilometers klimmen en na een dik een uur bereiken we route weer. Ons plan om Metz te bereiken laten we maar varen. Pont a Mousson stond al met potlood in de planning . Voor de tweede keer komen we ,nu in Nancy , een eettent tegen Een dikke salade besteld met vette gebakken aardappels erbij Jan had in ons reisboekje gelezen dat in Pont a Moussoneen abdij staat die tot hotel was verbouwd. Er was plaats en nadat we aan de juffrouw gevraagd hadden om er een bed bij te zetten, konden we genieten van de hele ambiance . We laten de foto’s maar spreken. Uiteraard even genieten van het abdij biertje . We moeten buiten de deur ergens een hapje zien te scoren.

Voor de cijferliefhebbers :Vandaag 102 km gefietst, totaal 985 km waarvan 243 vanaf de bron

Morgen meer

Hans en Gisela

Goedenavond heren,

Kijk maar uit dat er niet Ă©Ă©n van jullie daar blijft hangen in de abdij !
Morgen schat ik tot of even iets verder dan Schengen, lijkt me leuk als juist daar goed gecontroleerd wordt aan de grens.
Fijne avond nog en de groeten uit Beieren !

Anton

Die afstanden die jullie per dag afleggen. En dat op 'gewone' fietsen. En dan nog de puf hebben om elke dag jullie verhalen op te schrijven en foto's op de site te zetten. Ik zou aan het eind van iedere dag op apegapen hebben gelegen.
Maar ja...Dat doen jullie misschien ook wel. Nog veel plezier.