Naar de oorsprong van de Maas

Van Revin naar Mouzon

25 mei. Dag 4

We hebben een prima kamer in “la bonne source “ met de keus uit 3 bedden, waarvan eentje is gebombardeerd tot expositieruimte voor de natte bagage De stuurtas van Jan bleek niet waterdicht .Gisteren een korte wandeling gemaakt in het uitgestorven dorpje Revin. Een museum en een bakker gezien, die nog gesloten waren ook. Met de barman wat over de route gesproken en ons therapeutisch biertje gedronken. Hij vertelt met veel “bewoh “ , een soort geblaas ,waarbij hij zijn mond in een toetervorm zet. Het voordeel is wel dat hij vooral in eenwoordige zinnen spreekt

Voor Franse begrippen mochten we vroeg aan tafel en het eerste half uur kwamen inwoners het nieuw ingerichte restaurant kwamen bewonderen. Het eten was uitstekend.

En nu de dag van vandaag. Behoorlijk uitgeslapen omdat het ontbijt pas om 9 uur klaar staat. Buiten is het mistig , iets wat in de Ardenne vaker voorkomt na een dagje regen. Maar bij ons vertrek om dik na tien uur staat de zon hoog aan de hemel. Voordat het zover is , blijkt dat we ons ontbijt zelf moeten klaarmaken. In een klein keukentje staan alle ingrediënten , croissants, pain chocolat en heel veel jam. Het heeft wel wat, maar Jan mist zijn vleeswaren.

We vetten de kettingen van de fiets nog even in, die gisteren door regen zijn aangetast. In Frankrijk wordt er vandaag gestemd op een onzichtbare manier. Het valt ons niet op.

De route van vandaag is erg relaxed, weinig verkeer maar wel veel sluizen. Bij een van de sluizen assisteren we een Nederlands echtpaar dat een jaar onderweg is. We besluiten in Mouzon te stoppen en vinden een chambre d’hote in een kolossaal landhuis met kamers in een middeleeuwse stijl.

En dan voor de cijferliefhebbers : vandaag 92 km gefiets in heerlijk weer

Morgen meer

Ps de mailinglist blijkt niet goed te werken, maar ga er maar vanuit dat iedere avond een verslag op de mat ligt

Noel

Ha, Joske. Ik lees dat jullie het zeer naar de zin hebben en de weergoden jullie redelijk gezind zijn. Vandaag is mijn Dag 1 naar Portugal, maar ik neem wel het vliegtuig. Veel sportief plezier en hou het veilig!

Dory

Er schuilt een ware schrijver in jou, Jos!!! Heb genoten van jullie tocht vanuit mijn luie stoel in de zon....
Echt stoer zijn jullie!!! Geniet van alle mooie dingen!! Xxx